Klimmen als gezonde sport tijdens je vrije tijd

0
149
Klimmen

In klimmen bestaan er verschillende soorten van klimmen. Je kan bijvoorbeeld heel steil rotsklimmen, op korte tijd, maar je kan ook een lange tijd klimmen op een berg, om de top te bereiken.

Bergbeklimmen

Wanneer je vanaf het startpunt een berg probeert te beklimmen, moet je de snelheid regelmatig houden tijdens het klimmen, voor je eigen comfort. Het is belangrijk om het juiste tempo voor je zoeken. Als je verschillende beklimmingen doet, is het mogelijk dat je tempo telkens anders ligt, omdat de moeilijkheidsgraad anders is. Zoek daarom altijd naar het perfecte tempo en verander dit helemaal naar je eigen behoefte.

Een comfortabel tempo aanhouden

Je moet je zowel natuurlijk als comfortabel voelen in het tempo dat voor jou ideaal is. Je mag je nooit vergelijken met het tempo van anderen. Hierin moet je onderscheidend zijn, want iedereen heeft zijn eigen tempo.Β Het belangrijkste is dat je jezelf nooit hindert. Als je moe wordt en je voelt jezelf niet meer comfortabel genoeg, pas je tempo dan aan.

Stoppen is een boosdoener

Als je het moeilijk krijgt tijdens de beklimming, ga dan wat trager, maar vertel jezelf nooit dat je moet stoppen tijdens het klimmen, anders zullen ook je spieren en je bloed hiervan meer last ondervinden en kan je nadien moeilijker vertrekken. Probeer in dat geval gewoon je tempo wat te vertragen, voor een goed herstel van je lichaam tijdens de klim.

Ervaring en training

Lichaamsbeweging is de beste bron voor een gezond lichaam. Als je start met klimmen, zal je na verloop van tijd trots zijn, omdat je veel ervaring hebt met klimmen en omdat je het zeer goed kan door voldoende training. Als een berg wat moeilijker is, kan je ook altijd een heuvel uitproberen, hetgeen gemakkelijker is.

Kort klimmen

Je tempo is van groot belang bij een korte klim. Je doet er goed aan om een constant tempo aan te houden.Β Er bestaan echter ook dergelijke beklimmingen die onmogelijk kunnen worden gedaan met een stabiel tempo en steeds dezelfde snelheid. Zoek gewoon telkens naar het ideale tempo dat te allen tijde kan worden aangehouden in elke moeilijkheidsgraad.

Imiteer geen klimstijl

Door je eigen tempo te volgen, voel je je veel comfortabeler en natuurlijker tijdens het klimmen dan wanneer je anderen volgt die buiten je tempo liggen doordat ze bijvoorbeeld meer of minder ervaren zijn. Als je de klimstijl of het tempo van iemand anders probeert te imiteren, gaat het niet zo soepel als je zou willen. Zoek gewoon naar je eigen unieke stijl en tempo, zodat je deze na verloop van tijd vanzelf kan verbeteren.

Moeilijkheden tijdens de klim

Er komt misschien een tijd dat je niet genoeg energie hebt om zelfs maar een stap vooruit te gaan.Β Probeer hier niet te stoppen, maar neem ook hier een rustiger tempo aan, zoals bij een langere klim. Houd er altijd rekening mee dat het van groot belang is om voldoende uithoudingsvermogen en energie te hebben om goed te kunnen klimmen. Dergelijke lichaamsbeweging kan bijvoorbeeld krachttraining of intervaltraining zijn.

Lees ook: de beste sporten en oefeningen om je gezondheid te verbeteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here