De beste sporten en oefeningen om je gezondheid te verbeteren

0
1216
Zwemmen

Je kan jouw cardiovasculaire conditie verbeteren met behulp van veel oefeningen. Hieronder volgen enkele oefeningen die jouw hart gezond en fit houden.

Circuittraining

De gezondheid van je hart wordt verbeterd met voldoende bewegen. Stilzitten is gevaarlijk voor je hart, dus houd daar rekening mee en voeg de juiste circuittraining toe aan je dagelijkse routine. Circuittraining omvat hoge intensiteitsoefeningen voor korte periodes. Het pompt het bloed veel harder dan normaal, het verhoogt de elasticiteit van de arteriƫle wand van het hart en het verbetert je hartspieren.

Wandelen

Als je het hebt over de gezondheid van je hart, moet je de basis nooit vergeten. Het belangrijkste om het hart gezond te houden, is een regelmatige wandeling. Kies een tijdstip gedurende de dag waarop je gewoon een half uurtje kan wandelen. De beste tijd voor een wandeling is in de ochtend. Lopen kan veel hartproblemen en andere medische problemen die kunnen leiden tot hartaandoeningen voorkomen, bijvoorbeeld hoge bloeddruk, bloedstolsels en obesitas.

Zwemmen

Je hart en je longen zijn dol op zwemmen. Zwemmen is een geweldige activiteit voor je hart, omdat het de bloedcirculatie verbetert en het je hart beter en sneller laat pompen. Als je betere resultaten wilt, probeer dan in een baan te zwemmen. Leer dus al die geweldige zwemtechnieken aan en probeer elke dag een nieuwe techniek uit.

Gewichtstraining of krachttraining

Een andere geweldige oefening voor het hart is krachttraining. Het is de beste oefening voor mensen met hartziekten. Deze training is niet alleen geweldig voor het hart, maar ook voor je botten. Voor krachttraining kan je een set halters met een rek aanschaffen. Het toevoegen van krachttraining aan je routine doet wonderen voor je. Je kan de gewichten aanpassen aan jouw lichaam en meer gewicht toevoegen naarmate je spieren sterker worden.

Hardlopen

Je hebt misschien gehoord dat hardlopen het beste is wat je kan doen om in vorm te blijven en een gezond lichaam te behouden, maar wat je misschien niet weet, is dat hardlopen ook een uitstekende activiteit voor het hart is. Cardio activiteiten zoals hardlopen verbeteren de hart- en bloedcirculatie in je lichaam. Het maakt niet uit hoe druk je bent of hoe hectisch je dag was, maak de tijd om te lopen.

Squats

Squats zijn heel eenvoudig en je hebt er geen apparatuur voor nodig. Je kan overal en altijd squats uitvoeren. Ze helpen je lichaam zijn kernkracht en flexibiliteit te vergroten. Ook zijn ze geweldig voor cardiovasculaire spieren. Het verhoogt de bloedtoevoer naar je hart, vooral zuurstofrijk bloed, waardoor je hart elke dag beter wordt.

Push-ups

Er zijn veel mensen die geloven dat push-ups alleen gunstig zijn voor de spieren en om de kracht van het bovenlichaam op te bouwen, maar dat zijn niet alle voordelen van het doen van push-ups. Push-ups zijn even gunstig voor onze cardiovasculaire gezondheid. Regelmatig push-ups doen kan de bloedtoevoer naar het hart verhogen en je cholesterolgehalte reguleren, waardoor de kans op hartaandoeningen afneemt. Je kan beginnen met tien tot twaalf push-ups per dag en deze in de loop van de tijd verhogen.

Yoga

Yoga is een andere prachtige activiteit voor je hartgezondheid. Het verbetert je bloedsomloop en niet te vergeten ook je spierflexibiliteit en je geestelijke welzijn. Je hoeft geen yoga expert te zijn, begin gewoon met een paar eenvoudige poses en voeg vervolgens geleidelijk extra poses toe, waardoor de moeilijkheidsgraad in de loop van de tijd toeneemt.

Lees ook: enkele manieren voor een volledige lichaamstraining.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here